جزییات ثبت نام در سامانه رسمی وب سایت سهام عدالت تاریخ واریز سود سهام عدالت واریز سود سال 95 سهام عدالت در سال 96

آدرس سایت رسمی سهام عدالت samanese.ir آدرس وب سایت رسمی سهام عدالت و سود هرنفر سهام عدالت تاریخ واریز سود سهام عدالت واریز سود سال 95 سهام عدالت در سال 96 + آدرس سایت سهام عدالت

جزییات ثبت نام در سامانه رسمی وب سایت سهام عدالت تاریخ واریز سود سهام عدالت واریز سود سال 95 سهام عدالت در سال 96

آدرس سایت رسمی سهام عدالت samanese.ir آدرس وب سایت رسمی سهام عدالت و سود هرنفر سهام عدالت تاریخ واریز سود سهام عدالت واریز سود سال 95 سهام عدالت در سال 96 + آدرس سایت سهام عدالت

آیا توزیع مساوی سهم و سود بین 50 میلیون سهام عدالتی عادلانه است؟!

اگر میانگین بازدهی 10ساله سهام عدالت فقط 10درصد بود، امروز باید کل اقساط دولت پرداخت و سهام عدالت آزاد می‌شد.

  اگر میانگین بازدهی 10ساله سهام عدالت فقط 10درصد بود، امروز باید کل اقساط دولت پرداخت و سهام عدالت آزاد می‌شد. در این بین رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی با نادیده گرفتن این مهم که بین 50میلیون سهامدار اقشار فقیر (کمیته امدادی و بهزیستی) متوسط درآمدی رو‌به بالا وجود دارد طی  سخنان ناعادلانه‌ای می‌گوید: همه مشمولان سهام عدالت، سهمی مساوی با سایر مشمولان خواهند داشت و همگی یک حکم دارند.  

گفتنی است گزارش نفوس مسکن سال 95 مرکز آمار نشان می‌دهد بیش از 24 میلیون خانوار با بعد 3/3 در کشور وجود دارد،‌بدین ترتیب 50 میلیون مشمول سهام عدالت دهک‌‌های  اول تا ششم درآمدی کشور را تشکیل می‌دهند، حال عادلانه است که به فقیر‌ترین دهک و دهک متوسط درآمدی به بالا به یک میزان سهام عدالت تعلق گیرد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی مدعی است که همه 50 میلیون نفری که مشمول سهام عدالت شناخته شده‌اند به میزان مساوی سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد، این در حالی است که این گفتار با روح و ماهیت سهام عدالت در تناقض است، زیرا بر اساس قانون برنامه چهارم قرار بود سهام عدالت در جهت توزیع عادلانه ثروت در بین مشمولان سهام عدالت که عمدتاً باید جزو طبقات پایین درآمدی جامعه باشند، تقسیم شوند. حال رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری روز گذشته خود سخنانی تأمل برانگیز گفت که این سخنان از دهان مجری طرح سهام عدالت بعید بود.
پوری‌حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا باید به 50 میلیون مشمول سهام عدالت که هر یک جزو دهک درآمدی مختلف هستند به یک نسبت سهام و سودسهام عدالت تخصیص یابد یا این با روح سهام عدالت در تناقض نیست، به طور تلویحی گفت که سازمان خصوصی‌سازی مسئول معیشت مردم نیست و تنها اجراکننده قانون است، بنابراین امکان اینکه بتوانیم 42 میلیون نفر ایرانی را دسته‌بندی کنیم و همین‌طور به لحاظ زمانی از نظر محاسبات ریاضی غیرممکن بود. وی به شکل تلویحی مسئولیت عادلانه بودن یا ناعادلانه بودن تخصیص سهام عدالت به مشمولان طرح را به گردن دولت وقت انداخت و گفت: در طول بازه زمانی 10 ساله تا تاریخ 29 اسفندماه 94 هر شخصی که سهام عدالت به وی تخصیص یافته، سهمی مساوی با سایر مشمولان خواهد داشت و همگی یک حکم دارند، از این رو، تمام شرکت‌هایی که از تاریخ اول فروردین‌ماه 85 تا 29 اسفندماه 94 وارد شبکه سهام عدالت شده‌اند، همگی از یک حکم برخوردارند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه موعد 10 ساله اجرای سهام عدالت به پایان رسیده است، گفت: برای آنکه سازمان سود سهام عدالت را در آینده به حساب مشمولان واریز کند نیاز به شماره حسابی از آنها دارد، در نتیجه مشمولان از ۲۰ فروردین سال بعد باید یک حساب در یک بانک معتبر باز و آن حساب را به ما اعلام کنند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره اظهارات کرد زنگنه (رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی) پرسید، گفت: باید به ایشان بگویم که باید دقیق ۱۰ سال را حساب می‌کردند، اگر دقیق این ۱۰ سال را حساب کنند سررسید سهام عدالت به حال حاضر می‌رسد. از محل سود سهام عدالت مبالغی گرفته شده بود و واریز به خزانه شد. ما در پایان ۱۰ سال باید می‌گفتیم که چقدر از سودی که گرفته‌ایم را به خزانه واریز کرده‌ایم. تا شهریورماه سال ۱۳۹۶ هم مردم فرصت دارند مبلغ تا سقف یک میلیون تومان را واریز کنند.
از رئیس سازمان خصوصی‌سازی باید پرسید چگونه 50 میلیون مشمول سهام عدالت، سهم و سود عادلانه باید بگیرند، حال آنکه بی‌شک از منظر درآمدی جمعیت فوق در دهک‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند و اصلاً باید از سازمان خصوصی‌سازی به عنوان مجری طرح و متفکران و متولیان پشت پرده طرح سؤال کرد بر چه اساس، شاخص و فاکتورهای اقتصادی مشمولان طرح را مشمول طرح سهام عدالت یافته‌اند. افزایش دامنه مشمولان سهام عدالت و طولانی شدن مدت زمان عملیاتی شدن این طرح، دستیابی به اهداف اولیه طرح سهام عدالت را به‌طور کل زیر سؤال برده است. به‌طور نمونه دهک‌های متوسط درآمدی مشمول سهام عدالت چرا باید به نسبت فقیر‌ترین دهک درآمدی جامعه که همان کمیته امدادی‌ها و بهزیستی‌ها هستند از سهام عدالت و سود سهام عدالت بهره‌مند شوند.
گفتنی است اگر در زمان انتقال سهام شرکت‌های دولتی اعم از بورسی و غیربورسی به سبد سهام عدالت مجموع ارزش این سهام 40 هزار میلیارد تومان بوده باشد، باید از محل سود شرکت‌های سبد سهام عدالت به‌طور میانگین سالانه 4 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه دولت واریز می‌شد تا بعد از 10 سال کل سهام به 50 میلیون دارنده سهام عدالت انتقال می‌یافت و اقساط دولت هم به پایان می‌رسید، ‌حال باید دید چراسبد سهام عدالت سالانه حتی به میزان ناچیز 10درصد هم بازدهی نداشته تا در سال 95 کل سهام آزاد شود، البته شاید گفته شود که سال انتقال دارایی دولت به سهام عدالت متفاوت بوده است، اما برای اینکه افکار عمومی قانع شود که فسادی در سهام عدالت رخ نداده است و آن خیر مافیای 250 نفره سهام عدالت صحیح نبوده است، ‌لطفاً سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد هر آن چیزی که 10 سال گذشته بر سر سهام عدالت آمده را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کند.
ای کاش نام سهام عدالت تغییر می‌کرد، چون از ابتدا قرار بود بخشی از دارایی‌های دولت (سهام شرکت‌های دولتی) به جهت تحقق عدالت اجتماعی و همچنین تقویت بخش تعاون به دهک‌های پایین درآمدی جامعه اختصاص یابد. به نظر می‌رسد هر طرح خوبی که در جهت عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت در کشور به تصویب می‌رسد، در مرحله اجرا با اشکال فراوان روبه‌رو می‌شود، سال‌ها پیش در اواسط دهه 80 طرح سهام عدالت که یک تکلیف قانونی در برنامه چهارم بود به جهت توزیع عادلانه ثروت در بین دهک‌های پایین درآمدی و تقویت بخش تعاون به اجرا درآمد و مقرر شد بخشی از دارایی‌های دولت تحت عنوان سهام عدالت به جامعه مورد هدف طرح که اقشار ضعیف جامعه بودند، انتقال یابد. شکل طرح به گونه‌ای بود که بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به سهام عدالت انتقال یافت و مشمولان طرح سهام عدالت تازمانی که از محل سود شرکت‌ها مابه ازای ارزش سهم انتقالی به سهام عدالت به خزانه دولت واریز نشده بود، حق اعمال مدیریت سهم نداشته باشند، مثلاً اگر 100تومان سهم از یک شرکت دولتی به سهام عدالت انتقال یافت، ‌باید ظرف 10 سال از محل سود شرکت 100تومان به خزانه دولت واریز و سپس سهم آزاد شود و مالکیت توأم با مدیریت نصیب مشمول سهام عدالت شود، البته باید عنوان داشت که دو دهک پایین درآمدی جامعه که بهزیستی‌ها و کمیته امدادی‌ها هستند از تخفیف 50 درصدی در این رابطه برخوردار شدند.

حال با گذشت 10 سال از طرف و پایان مدت اجرای طرح سهام عدالت، آنقدر مدیریت در شرکت‌های سهام عدالتی ضعیف و مشکل‌دار بود که مابه ارزش سهام انتقال یافته از دولت به سهام عدالت به خزانه دولت واریز نشده است و در این بین کسری‌های چند هزار میلیاردی وجود دارد ودر واقع مشمولان سهام عدالت با گذشت 10 سال هم اکنون به جهت آزاد‌سازی سهامشان به دولت بدهکار هستند، به‌طور نمونه هم اکنون از 100واحد طلب دولت از سهم عدالت گویا از واریز سود شرکت‌های سهام عدالتی به خزانه دولت تنها 500 واحدش تسویه شده است. حال سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید موعد اجرای طرح به پایان رسیده است و باید از این پس سود حاصل از شرکت‌های سهام عدالتی را به میزان سهم دولت از سهام عدالت (کسری خزانه) و سهم مشمولان طرح را به حساب آنها واریز کند و با راه‌اندازی سامانه سهام عدالت و صدور یک صورتحساب به مشمولان سهام عدالت می‌گوید که برای آزاد‌سازی کامل سهم عدالتشان چقدر کسری دارند و اگر مالکیت و سود کامل سهم را می‌خواهند باید کسری باقی مانده از طلب خزانه از سهام عدالت را به حساب دولت واریز کنند.

منبع: جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.